Utgifterna för statlig assistansersättning minskade med 4,5 procent 2019 jämfört med 2018. Orsaken är att antalet assistansberättigade minskar och administrativa förändringar av betalningsrutinerna, säger Renée Blomberg, prognoschef på Försäkringskassan. Hon bedömer att kostnaden 2020 och framåt är oförändrad. Läs hela artikeln via assistanskoll.se
Vi söker dig som är intresserad av att jobba extra som personlig assistent hos våra medlemmar. Alla som vill är välkomna att skicka in en spontanansökning, i spontanansökan fyller du i vilket område du är intresserad av att jobba i. Är du redan anställd i Hand i Hand och vill arbeta mer så behöver du inte skicka in en spontanansökan utan ta i så fall kontakt med din assistanskoordinator för mer information.
I vårt arbete som assistansanordnare träffar vi under veckorna flera människor i olika situationer och miljöer. Självklart vill vi inte riskera att föra någon smitta till våra medlemmar och assistenter och vi har därför tagit beslutet att ställa in kommande fysiska möten och i den mån det går ta de via telefon. Vi har med anledning av smittorisken valt att förlägga arbetstid från hemmet vilket innebär att det kommer inte finnas någon personal på våra kontor. Vi finns tillgängliga som vanligt via telefon.
Vi har fått frågor om coronaviruset (även kallat 2019-nCoV och SARS-CoV-2).Vi vill uppmana att endast hämta information från pålitliga källor och vi hänvisar till vårdguiden 1177 för fakta och råd gällande smittan samt till krisinformation och folkhälsomyndigheten gällande frågor och svar om corona.Generella tips för att förebygga smitta: Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten Hosta eller nys i armvecket, inte i handen Använd pappersnäsdukar för engångsbruk om du behöver snyta dig Undvik att ta andra i hand och ha gärna ett visst avstånd till andra. Det gäller särskilt om du behöver nysa eller hosta Skulle en assistent eller anhörig resa till ett riskområde eller på annat sätt ha utsatts för smitta kommer Hand i Hand, om inte gällande regler för avstängning av smitta gäller, göra en schemaändring efter resan så att assistenten inte jobbar under eventuell inkubationstid. Detta innebär att assistenten behåller sin månadslön och att hen får jobba in dessa timmar under sin beräkningsperiod. När det gäller medlemmar i Hand i Hand och deras påverkan av viruset så är det medlemmens läkare som är ansvarig för vilka åtgärder de anser nödvändiga. Hand i Hand kan inte ge några medicinska råd till medlemmar. Finns det ytterligare frågor om vad som gäller på just er arbetsplats är ni alltid välkomna att höra av er till oss. Har ni medicinska frågor hänvisar vi till 1177. Varma hälsningar, Susanna Verksamhetsansvarig
Vi söker en assistanskoordinator till vårt kontor i Halmstad som kommer fungera som en kontaktperson till våra assistansberättigade och deras personalgrupper. Är du intresserad av att veta mer? Läs gärna om tjänsten här.
Imorgon (torsdag 19/12) finns igen personal på plats på kontoren och växeln är stängd. Om ni har akuta frågor som inte kan vänta tills på fredag kan ni nå oss på jour telefonen 0451-208 15. Annars är vi tillbaka igen som vanligt på fredag.
Som ni tidigare har fått information om kommer vi att byta tidredovisningssystem under hösten och det är nu äntligen dags att börja arbeta skarpt med Tidvis. Vi kommer börja utbilda under vecka 42 med både förmiddagsutbildningar och kvällsutbildningar. Utbildningen vänder sig till er som arbetsledare. Våra klara datum är: Tisdag 15 oktober 09.00 - 12.00 Tisdag 15 oktober 18.00 - 21.00 Onsdag 16 oktober 18.00 - 21.00 Vi har inget miniantal på våra träffar men ett maxantal på 15 deltagare per gång. Vi bjuder på enklare fika samt kaffe så kom utvilad och mätt till kursen samt ta med datorn. Ni anmäler er genom att klicka här.
Nu är det dags för oss på kontoret att planera vårt arbete och vi har därför valt att stänga växeln onsdag och torsdag 25-26 september. Detta innebär också att vi har begränsad tillgång till våra mejl och ett svar kan därför dröja. Vi hoppas att ni har överseende med detta och om något är akut som absolut inte kan vänta till fredag 27 september ber vi er ringa vårt journummer på 0451-208 15.
Torsdag och fredag denna vecka håller kontoret stängt, vid akuta ärenden som inte kan vänta tills på måndag ber vi er ringa vår jourtelefon på 0451-20815. Vi önskar alla ett fint avslut på veckan!
Torsdagen den 23 maj stänger vi kontoret för lite teambuilding, vi är åter på plats på fredag igen. Om du har ett ärende som är akut och inte kan vänta till fredag så ber vi dig ringa vår jourtelefon på 0451-208 15. Önskar alla en fortsatt fin vecka!