Den här veckan rapporterade Sveriges Radio om att Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) kritiserade LSS-handläggares kunskaper.

IVO menade att det är för lite utbildning för handläggaren och att det inte finns några direkt formella krav för att jobba som LSS-handläggare.

I reportaget som ni hittar här, pratas det om att felaktiga beslut tas och förutom att det drabbar den enskilde LSS-berättigade så menar de att det drabbar den övriga familjen som får gå in och stötta i stället.

Detta skriver vi under till hundra procent men vill även lägga till en sak i frågan. I vår värld där LSS-besluten är personlig assistans så blir varje felbeslut som drabbar våra medlemmar en stor kostnad för samhället.  För när vi står bakom att det är ett felbeslut, så drivs ärendet vidare till domstol vilket  kostar pengar och tar en lång tid, tid som gör livet osäkert och oroligt för den enskilde.

Vi har märkt de senaste åren, att kunskapen hos handläggarna har blivit sämre. Vi får ofta höra helt overkliga påståenden från våra medlemmar som handläggare har sagt.

Ytterst märkbart har det blivit i en kommun som vi jobbat mycket med under alla år. De har haft duktiga och trevliga handläggare, där besluten togs med hänsyn till lagen men även med individens bästa i ögonen. Vi nominerade de till årets LSS-kommun för några år sedan, och pratade varmt om dem. Sen blev det förändringar och det kom in nya handläggare och nya chefer, där de enda kurserna de verkat få gå på är de hur man ger avslag och sparar pengar.

Våra medlemmar vågar inte t ex söka tillfällig utökning då de är rädda att hela deras kommunbeslut ska rivas upp. Givetvis finns det jättemånga bra handläggare både i kommunen och på Försäkringskassan. Men allt som händer inom assistansen gör att vi känner att det är väldigt viktigt att vi håller oss uppdaterade och lär oss hela tiden, allt för att kunna hjälpa våra medlemmar till sina rättigheter.

 

 

 

Fyll i din sökning och tryck på enter